13 maja 2020 15:50 | Sekcja wokalna
Nauczanie śpiewu jest głównym zadaniem Działu Wokalno – Estradowego
w Publicznym Ognisku Artystycznym i stanowi zasadniczy czynnik rozwoju muzycznego ucznia. W programie dla poszczególnych klas, wykorzystywane są utwory różniące się trudnościami zarówno technicznymi, jak i interpretacyjnymi. Repertuar zawiera wybrane pozycje z różnych epok i stylów muzycznych. Tak dobrany materiał obejmuje różnorodne problemy muzyczne, techniczne i tym samym zapewnia prawidłowy rozwój ucznia.
Cele nauczania śpiewu:
1. Zainteresowanie ucznia muzyką, a w szczególności śpiewem, będącym jednym z elementów rozwoju intelektualnego i duchowego człowieka.
2. Nauczanie podstaw śpiewu wraz z umiejętnością rozumienia formy i treści śpiewanych utworów.
3. Rozwijanie uzdolnień muzycznych ucznia w sposób dostosowany do jego predyspozycji i wieku.
4. Rozwijanie naturalnej potrzeby ekspresji twórczej ucznia, budzenie u niego wrażliwości estetycznej, kształcenie wyobraźni artystycznej, poczucia piękna, refleksji uczuciowej.
5. Przygotowanie do samodzielnej pracy nad utworami.
6. Przygotowanie do występów solowych i zespołowych: umiejętność koncentracji, prezentacji estradowej oraz współpracy z instrumentalistami.
7. Rozbudzenie zamiłowania i rozwijanie umiejętności muzykowania zespołowego, w duetach, tercetach i chórze.
8. Przygotowanie absolwentów do dalszego aktywnego interesowania się muzyką tak, aby w przyszłości stali się nie tylko jej zamiłowanymi odbiorcami, lecz także wykonawcami.
9. Przygotowanie absolwentów o odpowiednich predyspozycjach do dalszego kształcenia się w szkołach muzycznych II stopnia.
10. Przygotowanie absolwentów do egzaminów na studia i do śpiewania w zespołach muzycznych.
Efekty kształcenia w Publicznym Ognisku Artystycznym
Uczeń:
- szanuje dziedzictwo kulturowe swojego i innych narodów,
- przestrzega zasad kultury, etyki i prawa autorskiego,
- posiada wiedzę niezbędną do rozwijania swego głosu i do świadomego
uczestnictwa w życiu muzycznym,
- kreatywnie realizuje zadania, wykazując się wrażliwością artystyczną,
- podejmuje inicjatywy wynikające z rozwijania pasji muzycznej,
- publicznie prezentuje swoje dokonania artystyczne,
- śpiewa, posługując się prawidłowo aparatem głosowym,
- czyta nuty ze zrozumieniem w zakresie umożliwiającym mu wykonanie
nieskomplikowanych utworów muzycznych,
- wykorzystuje umiejętności i wiedzę ogólnomuzyczną w zakresie niezbędnym
do zrozumienia i wykonywania utworów,
- świadomie wykorzystuje słuch muzyczny w działaniach praktycznych,
- realizuje wskazówki wykonawcze ze zrozumieniem,
- ocenia jakość wykonywanych zadań,
- pracuje w zespole pod nadzorem osoby odpowiedzialnej za realizację projektu
biorąc współodpowiedzialność za efekt końcowy tej pracy,
- komunikuje się i współpracuje z członkami zespołu,
- buduje relacje oparte na zaufaniu,
- prezentuje postawę proaktywną,
- organizuje swoją pracę indywidualną,
- systematycznie rozwija swoje umiejętności,
- wykorzystuje techniki informacyjne i komunikacyjne,
- przewiduje skutki podejmowanych działań,
- stosuje sposoby radzenia sobie ze stresem.