Publiczne Ognisko Artystyczne w Kędzierzynie-Koźlu

ROZPOCZĘCIE ROKU SZKOLNEGO 2025/2026 - 01.09.2025 r., sala 32, godzina 15:30! Zapraszamy!

Statut POA

09 września 2024 12:37 | Statut POA

Statut Publicznego Ogniska Artystycznego w Kędzierzynie-Koźlu

 

S T A T U T

 

 

Publicznego Ogniska Artystycznego w Kędzierzynie-Koźlu

 

 

(nowelizacja z 2022 r. - tekst jednolity)

 

 

Uchwalony na podstawie:

- ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty /Dz. U. z 2019 r. poz. 1481 1818, 2197/          

- art. 98 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r., Prawo Oświatowe /tekst jedn. Dz. U. z 2021 poz. 1082/ - rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 5 listopada 2014 r., w sprawie ramowych statutów publicznych szkół i placówek artystycznych /Dz. U. z 2014 r. Poz. 1646/.

- rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 22 sierpnia 2019 r.,      w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i placówek artystycznych (Dz. U.   z 2019 r. Poz. 1624)

- rozporządzenia MKiDN z dnia 17 listopada 2021 r., w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów w publicznych szkołach artystycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 2147).

 

Nazwa ogniska i inne informacje o ognisku

 

§ 1

 

1.         Publiczne  Ognisko Artystyczne w Kędzierzynie-Koźlu, zwane dalej ogniskiem, jest publiczną placówką oświatowo - wychowawczą.

 

2.         Siedziba ogniska mieści się w Kędzierzynie-Koźlu przy ulicy Kościuszki 40.

 

§ 2

 

1.         Organem prowadzącym Ognisko jest  Powiat Kędzierzyn - Koźle.

2.         Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Minister Kultury – Centrum Edukacji Artystycznej. 

 

§ 3

 

1.         Ognisko prowadzi naukę w specjalności plastycznej, baletowo – tanecznej i wokalno - estradowej.

 

-           Nauka w specjalności plastycznej trwa : w dziale dziecięcym 2 lata,

-           w dziale młodzieżowym 2 lata,

-           Nauka w specjalności baletowo – tanecznej trwa: w dziale dziecięcym 4 lata, w dziale młodzieżowym 4 lata,

-           Nauka w specjalności wokalno – estradowej trwa: w dziale dziecięcym 4 lata, młodzieżowym 4 lata.

2. Dopuszcza się w szczególnie uzasadnionych przypadkach wydłużenie nauki.

 

 

 

 

 

 

 

 

Cele i zadania ogniska

 

§ 4.

 

1.         Ognisko realizuje cele i zadania określone w ustawie z dnia 7.IX 1991 o systemie oświaty z późniejszymi zmianami oraz w przepisach wydanych na jej podstawie a w szczególności:

 

1)        rozbudza i rozwija podstawowe zdolności plastyczne, taneczne i wokalno - muzyczne,

2)        przygotowuje wrażliwych i świadomych odbiorców sztuki,

3)        oddziałuje aktywnie na otoczenie w sferze kultury,

4)        przygotowuje najzdolniejszych uczniów do dalszego kształcenia plastycznego, baletowego, wokalno – muzycznego,

5)        organizuje czas wolny w sposób pozwalający ujawnić twórcze możliwości ucznia,

6)        zapobiega patologiom społecznym u dzieci i młodzieży,

7)        przygotowuje do aktywnej działalności w amatorskim ruchu artystycznym,

8)        stwarza warunki uczęszczania do ogniska osobom niepełnosprawnym poprzez likwidację barier architektonicznych,

9)        przydziela osobę odpowiedzialną (opiekuna) dla osoby niepełnosprawnej, która służyłaby pomocą przy poruszaniu się na terenie Ogniska i w organizacji zajęć lekcyjnych.

 

2.         Ognisko realizuje cele, o których mowa w ust. 1 poprzez:

 

1)        prowadzenie zajęć praktycznych i teoretycznych w zakresie przedmiotów objętych planem nauczania,

2)        organizowanie przynajmniej raz w roku imprez prezentujących osiągnięcia wszystkich uczniów, takich jak wystawy, koncerty, przeglądy itp.,

3)        uczestniczenie w festiwalach i konkursach regionalnych i ogólnopolskich,

4)        współdziałanie z samorządem lokalnym w rozwijaniu działalności kulturalnej na terenie miasta i powiatu.

 

3.     Ognisko określa zasady wewnątrz szkolnego systemu oceniania.

 

1)       Ocenianie wewnątrz szkolne osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu poziomu opanowania przez niego wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań wynikających z podstawy programowej oraz formułowania oceny.

2)           Ocenianie wewnątrz szkolne ma na celu:

a)           poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych.

b)          motywowanie ucznia do dalszej pracy,

c)           dostarczanie rodzicom (opiekunom) i nauczycielom informacji o uzdolnieniach, postępach, ale i trudnościach uczniów,

d)          umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej,

3)           Ocenianie obejmuje:

a)           formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych oraz informowanie o nich uczniów i rodziców,

b)          bieżące ocenianie i klasyfikowanie według skali i punktacji:

          stopień celujący – (6) – 25 pkt. oznacza, że osiągnięcia ucznia wyraźnie wykraczają poza wymagania edukacyjne określone w programach nauczania,

          stopień bardzo dobry, – (5) – 21 do 24 pkt. oznacza, że uczeń całkowicie spełnia wymagania edukacyjne,

          stopień dobry – (4) – 16 do 20 pkt. oznacza, że spełnienie wymagań edukacyjnych nie jest pełne, ale nie przewiduje się problemów w dalszym kształceniu,

          stopień dostateczny – (3) – 13 do 15 pkt.  oznacza, że uczeń spełnił jedynie podstawowe wymagania edukacyjne, co może oznaczać trudności w toku dalszego kształcenia,

          Stopień dopuszczający – (2) – 11 do 12 pkt. oznacza, że spełnienie wymagań edukacyjnych jest minimalne i poważnie utrudni, a nawet może uniemożliwić dalsze kształcenie,

          Stopień niedostateczny – (1) – do 10 pkt. oznacza, że uczeń wyraźnie nie spełnia wymagań edukacyjnych, co uniemożliwia dalsze kształcenie,

c)       nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują ustnie lub wpisem do dzienniczka ucznia, uczniów oraz rodziców o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania oraz sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów,

d)          oceny są jawne i powinny być uwidocznione w dzienniku lekcyjnym,

e)           na prośbę ucznia lub jego rodziców nauczyciel powinien ocenę uzasadnić,

f)            na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach w zajęciach wystawionej przez lekarza, poradnię psychologiczno-pedagogiczną, inną poradnię specjalistyczną, dyrektor może zwolnić ucznia na czas określony z części zajęć edukacyjnych. W takim przypadku zamiast oceny klasyfikacyjnej w dokumentacji przebiegu nauczania wpisuje się „zwolniony”.

g)          klasyfikowanie uczniów przeprowadza się co najmniej dwa razy w roku szkolnym. Klasyfikowanie śródroczne i końcoworoczne polega na ustaleniu ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych określonych w planie nauczania.

h)          nauczyciel na dwa tygodnie przed końcoworoczym klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej ustnie lub wpisem do dzienniczka lub listownie informuje ucznia i rodzica o przewidywanych dla niego ocenach.

i)            ocenę ustala nauczyciel prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne.

4)       Uczeń który nie otrzymał promocji podlega skreśleniu z listy uczniów, chyba że rada pedagogiczna wyrazi zgodę na powtarzanie klasy.

5)       W ciągu całego cyklu kształcenia uczeń może powtarzać klasę tylko jeden raz

6)       Uczeń uzyskujący oceny celujące i bardzo dobre lub osiągający sukcesy artystyczne może być promowany do klasy programowo wyższej poza normalnym trybem z końcem lub w ciągu roku szkolnego.

 

4.   Uczniom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych potrzebna jest      

      pomoc, Ognisko udziela jej poprzez:

1)     diagnozowanie środowiska ucznia, w tym rozpoznawanie potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb uczniów,

2)     opracowywanie wniosków i kierunków działań dotyczących uczniów wymagających szczególnej opieki i pomocy wychowawczej,

3)     organizowanie pomocy wyrównującej braki w umiejętnościach uczniom napotykającym na szczególne trudności w nauce,

4)     organizowanie pomocy dającej szansę poszerzonego rozwoju uczniom szczególnie uzdolnionym, w tym przydziały godzin dodatkowych zgodnie z ramowym planem nauczania w przypadku posiadania środków finansowych przez szkołę,

5)     podejmowanie działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z programu wychowawczego Ogniska,

6)     współdziałanie oraz wspieranie rodziców w rozwiazywaniu problemów uczniów,

7)     podejmowanie mediacji oraz interwencji w sytuacjach kryzysowych,

8)     współpracę z lokalną poradnią psychologiczno – pedagogiczną lub pracownikami Specjalistycznych Poradni Psychologiczno - Pedagogicznych Centrum Edukacji Artystycznej w Polsce.

 

5.   Rodzice i nauczyciele współdziałają w sprawach wychowania i kształcenia uczniów.

W realizacji tego celu rodzicom przysługuje prawo do:

1)      znajomości zadań i zamierzeń dydaktyczno-wychowawczych w danej klasie

2)      znajomość wewnątrz szkolnego systemu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów

3)      rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego zachowania, postępów i przyczyn trudności w nauce

4)      uzyskiwania informacji i porad w sprawach wychowania i dalszego kształcenia swoich dzieci

5)      wyrażania i przekazywania organowi nadzorującemu Ognisko opinii na temat pracy Ogniska.

1.       Szkoła organizuje spotkania z rodzicami stwarzające możliwość wymiany informacji oraz dyskusji w sprawach związanych z wychowaniem i kształceniem w szkole.

 

2.       Spotkania rodziców uczniów z nauczycielami odbywają się 1 raz w roku szkolnym a ponadto rodzice mogą w razie potrzeby kontaktować się z nauczycielem dziecka w każdym czasie.

 

3.       Spotkania ogólne rodziców odbywają się na początku roku szkolnego i po I semestrze.

 

6. Ognisko współdziała z jednostkami samorządu terytorialnego poprzez włączanie się w realizację zadań wynikających z polityki kulturalnej miasta a także regionu. Współpraca dotyczy:

1)     działań kulturalnych oraz dydaktyczno – wychowawczych;

2)     działań edukacyjnych w środowisku lokalnym;

3)     działań promocyjnych szkoły oraz miasta w kraju i za granicą.

4)     Współpraca przejawia się poprzez koncerty, audycje, spotkania i oprawy muzyczne uroczystości oraz zapraszanie władz samorządowych do obejmowania patronatem i partycypacji w kosztach organizacji imprez szkolnych.

 

 

Organy ogniska

 

§ 5

 

Organami ogniska są:

 

1)        dyrektor ogniska

2)        rada pedagogiczna

3)        rada rodziców

4)        samorząd uczniowski

 

§ 6

 

1.         Na czele ogniska stoi dyrektor, który kieruje jego bieżącą działalnością, a w szczególności:

1)        reprezentuje ognisko na zewnątrz,

2)        organizuje pracę dydaktyczno-wychowawczą,

3)        sprawuje nadzór pedagogiczny,

4)        sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne,

5)        realizuje uchwały rady pedagogicznej, podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących,

6)        dysponuje środkami określonymi w planie finansowym ogniska zaopiniowanym przez radę pedagogiczną i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie,

7)        organizuje administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę ogniska.

 

2.         Dyrektor jest kierownikiem zakładu dla zatrudnionych w ognisku nauczycieli i innych pracowników.

 

1)        nauczyciele kierują i organizują pracę swojej sekcji (specjalności), a w szczególności odpowiadają za:

a)        opracowanie i realizację rocznych planów pracy,

b)        własny rozwój i doskonalenie zawodowe poprzez udział w kursach, warsztatach itp.,

c)        utrzymywanie stałych kontaktów z konsultantami,

d)        organizowanie lekcji pokazowych, prelekcji, współpracę z odpowiednimi sekcjami innych ognisk artystycznych,

e)        organizowanie naboru, wystaw, popisów, występów,

f)          poziom nauczania swej sekcji.

 

§ 7

 

1.         Rada pedagogiczna jest kolegialnym organem ogniska w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowywania i opieki.

 

2.         W skład rady pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w ognisku. W zebraniach rady pedagogicznej mogą brać udział z głosem doradczym osoby zaproszone przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej.

 

3.         Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor ogniska.

 

4.         Zebrania plenarne rady pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego w każdym okresie (semestrze) w związku z zatwierdzeniem wyników klasyfikowania i promowania uczniów, po zakończeniu rocznych zajęć szkolnych oraz w miarę bieżących potrzeb. Zebrania rady pedagogicznej mogą być organizowane z inicjatywy przewodniczącego, organu prowadzącego ognisko lub co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej.

 

5.         Przewodniczący przygotowuje i prowadzi zebrania rady pedagogicznej.

 

6.         Dyrektor ogniska przedstawia radzie pedagogicznej co najmniej 2 razy w roku szkolnym ogólne wnioski, wynikające ze sprawowania nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności ogniska.

 

7.         Do kompetencji  stanowiących rady pedagogicznej należy:

 

1)        zatwierdzanie planów pracy ogniska,

2)        zatwierdzanie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,

3)        przygotowywanie i uchwalanie statutu ogniska po zaopiniowaniu przez radę rodziców,

4)        podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych,

5)        ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli,

6)        podejmowanie uchwał w sprawie skreślenia z listy uczniów,

 

 

 

 

8.         Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:

 

 

1)        organizację pracy ogniska w tym tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych,

2)        projekt planu finansowego,

3)        wnioski dyrektora o przyznanie przez właściwy organ odznaczeń i wyróżnień,

4)        propozycje dyrektora dotyczące przydziału nauczycielom stałych zajęć i prac w ramach wynagradzania zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.

 

9.         Dyrektor ogniska wstrzymuje wykonanie uchwał rady pedagogicznej określonych w ust.7, niezgodnych z przepisami prawa o czym niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący ognisko.

 

10.     Rada pedagogiczna może występować z wnioskiem do organu nadzorującego ognisko o odwołanie z funkcji dyrektora lub do dyrektora o odwołanie nauczyciela z innej funkcji kierowniczej.

 

11.     Uchwały rady pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy jej członków.

 

12.     Rada pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności.

Zebrania rady pedagogicznej są protokołowane.

 

13.     Nauczyciele są zobowiązani do nie ujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu rady

pedagogicznej, które mogą naruszać dobro uczniów, ich rodziców, nauczycieli lub innych pracowników oraz dobre imię ogniska.

 

14.     Rada pedagogiczna jest zobowiązana do zasięgnięcia opinii rady rodziców w sprawach:

 

1)        uchwalania statutu,

2)        planu pracy ogniska, innowacji i eksperymentów pedagogicznych,

3)        dokonywania oceny działalności ogniska, dyrektora, innego nauczyciela.

 

 

§ 8

 

1.         W ognisku działa rada rodziców, stanowiąca reprezentację rodziców uczniów.

 

2.         Zasady tworzenia rady rodziców uchwala ogół rodziców uczniów ogniska, uchwalając regulamin swojej działalności. Regulamin ten nie może być sprzeczny ze statutem ogniska.

 

3.         Rada rodziców może występować do rady pedagogicznej i dyrektora ogniska z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw ogniska.

 

 

§ 9

 

1.         Samorząd uczniowski tworzą wszyscy uczniowie ogniska.

 

2.         Zasady wybierania i działania samorządu określa regulamin uchwalany przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym. Organy samorządu są jedynymi i reprezentantami ogółu uczniów.

 

3.         Regulamin samorządu nie może być sprzeczny ze statutem ogniska.

 

4.         Samorząd może przedstawić radzie pedagogicznej oraz dyrektorowi ogniska wnioski i opinie we wszystkich sprawach ogniska, a w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów takich jak:

 

1)        prawo do zapoznawania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami,

2)        prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce,

3)        prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych, proporcji między wysiłkiem szkolnym, a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań,

4)        prawo redagowania i wydawania gazety ogniska,

5)        prawo do organizowania działalności kulturalnej, oświatowej i rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi w porozumieniu z dyrektorem ogniska,

6)        prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu.

 

 

§ 10

 

1.     Każdy z organów szkoły ma zapewnioną możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji, które szczegółowo określa regulamin każdego z tych organów.

2.     Przepływ informacji pomiędzy poszczególnymi organami odbywa się:

14.1)                                                                                                                                                                                 na posiedzeniach poszczególnych organów;

14.2)                                                                                                                                                                                 poprzez książkę zarządzeń Dyrektora Szkoły;

14.3)                                                                                                                                                                                 zasady pośrednictwem tablicy informacyjnej;

14.4)                                                                                                                                                                                 podczas bieżących spotkań przedstawicieli poszczególnych organów zwoływanych w zależności od potrzeb.

3.     Wszelkie spory o charakterze kompetencyjnym lub organizacyjnym pomiędzy Radą Pedagogiczną, Radą Rodziców i Samorządem Uczniowskim rozstrzyga Dyrektor Szkoły.

4.     Spory i konflikty pomiędzy Radą Pedagogiczną, Radą Rodziców i Samorządem Uczniowskim, wynikające z bieżącej działalności i współpracy (kolizje celów lub metod ich osiągania) mediuje, w razie potrzeby, Dyrektor Szkoły.

5.     Spory o charakterze kompetencyjnym lub organizacyjnym pomiędzy Dyrektorem Szkoły, a jej pozostałymi organami rozstrzyga organ nadzorujący szkołę - Centrum Edukacji Artystycznej.

6.     Spory merytoryczne wynikłe w czasie bieżącej działalności i współpracy pomiędzy Dyrektorem Szkoły a pozostałymi organami mediuje organ nadzorujący szkołę – Centrum Edukacji Artystycznej.

 

§ 11

 

1.         W ognisku mogą działać stowarzyszenia i organizacje z wyjątkiem partii politycznych, których celem statutowym jest działalność wychowawcza wśród dzieci i młodzieży albo rozszerzanie i wzbogacenie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej ogniska.

 

2.         Zgodę na podjęcie działalności przez stowarzyszenie i organizacje, o których mowa w ust. 1 wyraża dyrektor ogniska po uprzednim uzgodnieniu warunków tej działalności oraz po uzyskaniu pozytywnej opinii rady pedagogicznej.

 

 

§ 12

 

1.         Rodzice i nauczyciele współdziałają w sprawach wychowania i kształcenia uczniów.

W realizacji tego celu rodzicom przysługuje prawo do:

1)        znajomości zadań i zamierzeń dydaktyczno-wychowawczych w danej specjalności,

2)        znajomość regulaminu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów,

3)        rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego zachowania, postępów i przyczyn trudności w nauce,

4)        uzyskiwania informacji i porad w sprawach wychowania i możliwości dalszego kształcenia swoich dzieci,

5)        wyrażania i przekazywania organowi nadzorującemu ognisko opinii na temat pracy ogniska.

2.         Ognisko organizuje spotkania z rodzicami stwarzające możliwość wymiany informacji oraz dyskusji w sprawach związanych z wychowaniem i kształceniem.

 

3.         Spotkania rodziców uczniów z nauczycielami odbywają się 1 raz w roku szkolnym a ponadto rodzice mogą w razie potrzeby kontaktować się z nauczycielem dziecka w każdym czasie.

 

 

 

 

 

Organizacja ogniska

 

 

§ 13

 

1.           Organizację ogniska w danym roku szkolnym określa dyrektor w arkuszu organizacyjnym ogniska na podstawie ramowego planu nauczania i planu pracy ogniska, a zatwierdza organ prowadzący ognisko w porozumieniu z jednostką nadzoru.

 

2.           Organizacja ogniska zawiera liczbę pracowników ogniska, ogólną liczbę godzin przedmiotów i zajęć obowiązkowych i nadobowiązkowych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący ognisko.

 

 

§ 14

 

Tygodniowy rozkład obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych wynikających z organizacji ogniska ustala dyrektor.

 

§ 15

  

  W ognisku zatrudnia się nauczycieli.

 

§ 16

 

      Godzina lekcyjna trawa 45 minut. Dopuszcza się prowadzenia zajęć edukacyjnych w czasie krótszym, jednak nie krótszym niż 15 minut.

 

 

 

 

§ 17

 

1.         Nad uczniami podczas zajęć opiekę sprawują nauczyciele prowadzący te zajęcia.

 

2.         Wyznaczony nauczyciel sprawuje opiekę nad uczniami podczas zajęć organizowanych poza ogniskiem i odpowiada za ich bezpieczeństwo.

 

 

§ 18

 

Nauczyciele i uczniowie mogą korzystać  poza zajęciami dydaktycznymi z pomieszczeń ogniska,  na zasadach określonych przez dyrektora.

 

 

§ 19

 

Rok szkolny rozpoczyna się z dniem 1 września , a kończy 31 sierpnia następnego roku.

 

 

Uczniowie ogniska ich prawa i obowiązki

 

 

§ 20

 

1.       Uczeń ma prawo do:

 

1)      właściwie zorganizowanego procesu kształcenia

2)      opieki wychowawczej, zapewnienia warunków bezpieczeństwa, ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej i psychicznej

3)      ochrony poszanowania jego godności

4)      życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym

5)      swobody wyrażania myśli i przekonań

6)      rozwijania zainteresowań, zdolności i talentu w zakresie muzyki

7)      sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny oraz ustalonych sposobów kontroli postępów w nauce

8)      korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, księgozbioru  sekcji podczas zajęć i po ich zakończeniu.

 

2.       Uczeń ma obowiązek przestrzegania postanowień zawartych w statucie ogniska w     

szczególności:

 

1)      systematycznego i aktywnego uczestnictwa w zajęciach lekcyjnych i życiu ogniska,

2)      przestrzegania zasad kultury współżycia w odniesieniu do nauczycieli, kolegów i innych pracowników ogniska

3)      dbać o wspólne dobro, ład i porządek w ognisku

 

3.    W czasie lekcji uczniowie nie mogą korzystać z telefonów komórkowych i są zobowiązani do ich wyłączenia lub wyciszenia oraz schowania.

4.    W czasie zajęć lekcyjnych uczniowie nie mogą korzystać z urządzeń elektronicznych (np. odtwarzacze MP3 i MP4, aparaty fotograficzne, kamery, itp.).

5.    Zakaz określony w pkt 1-2 nie dotyczy:

1)  wykorzystania telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych podczas zajęć edukacyjnych jako pomocy dydaktycznych, w przypadku uczniów po uzyskaniu zgody nauczyciela prowadzącego dane zajęcia edukacyjne

2)  sytuacji szczególnych (np. zagrożenie zdrowia lub życia uczniów)

3)  innych sytuacji na podstawie upoważnienia przez Dyrektora Ogniska.

6.    Nauczyciel nie może odbierać uczniowi telefonu komórkowego lub innego urządzenia elektronicznego.

 

§ 21

 

1.         Na wniosek lub za zgodą rodziców, albo pełnoletniego ucznia dyrektor ogniska po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i poradni psychologicznej, może zezwolić uczniowi  na indywidualny program lub tok nauki, wyznaczając nauczyciela-opiekuna.

 

2.         Odmowa następuje w drodze decyzji.

 

3.         Dopuszcza się możliwość prowadzenia uczniów najzdolniejszych indywidualnym tokiem nauczania - programem nauczania.

 

4.         Program - tok nauczania opracowuje nauczyciel prowadzący w porozumieniu z dyrektorem ogniska lub konsultantem na wniosek rodzica,  nauczyciela, konsultanta.

 

5.         Tok indywidualny obejmuje zarówno przedmiot główny jak i pozostałe zajęcia danego cyklu.

 

6.         W szczególnie uzasadnionych przypadkach nauczyciel realizujący indywidualny tok nauczania może wystąpić o dodatkowy wymiar godzin dydaktycznych nie przekraczający podwójnego tygodniowego wymiaru.

 

 

7.         Promowanie przez Radę Pedagogiczną tak prowadzonego ucznia może się odbywać poza zwykłym trybem.

 

 

§ 22  

 

 

1.         Warunkiem ubiegania się kandydata o przyjęcie do klasy pierwszej jest:

 

1)        wiek od 6  roku życia,

2)        dobry stan zdrowia umożliwiający udział w zajęciach (ognisko może żądać zaświadczenia lekarskiego),

3)        uzyskanie w wyniku przeprowadzonego badania zdolności  co najmniej 50% maksymalnej punktacji.

 

2.         O przyjęciu decyduje nauczyciel przedmiotu na podstawie badania przydatności do danej specjalności.

 

3.         Rekrutacja odbywa się w terminach maj-czerwiec. Dokładna data podana zostaje przez publiczne ogłoszenie terminu przez dyrektora.

 

4.         W przypadku małej liczby zgłoszeń ustala się dodatkowy nabór w terminie do końca września danego roku szkolnego.

 

5.         W szczególnie uzasadnionych przypadkach kandydat może być przyjęty w ciągu roku szkolnego. Decyzję taką podejmuje dyrektor na podstawie ustalenia przez nauczyciela jego predyspozycji i poziomu umiejętności.

 

 

§ 23

 

1.         Ognisko stosuje następujące nagrody wobec uczniów:

 

1)        podanie do wiadomości publicznej (tablica ogłoszeń, prasa, środki przekazu) nazwisko ucznia wraz z osiągnięciami,

2)        nagroda w postaci jednorazowego wejścia na imprezę kulturalną lub wyjazd na wycieczkę,

3)        nagroda rzeczowa.

 

2.         Ognisko może w stosunku do uczniów stosować następujące kary:

 

1)        ustne upomnienie przez dyrektora ogniska oraz poinformowanie rodziców lub prawnych opiekunów,

2)        wezwanie rodziców na rozmowę,

3)        podanie do publicznej wiadomości informacji o nie wywiązywaniu się z obowiązków wynikających z kodeksu ucznia.

 

3.         W przypadku nieusprawiedliwionej 2 miesięcznej nieobecności oraz braku reakcji na pisemne wezwania rodziców rada pedagogiczna może podjąć uchwałę upoważniającą dyrektora do skreślenia z listy uczniów ogniska.

 

4.         Ognisko ma obowiązek informowania rodziców o przyznanej uczniowi lub zastosowanej wobec niego karze.

 

 

Nauczyciele i inni pracownicy ogniska.

 

§ 24

 

Ognisko zatrudnia nauczycieli oraz pracowników ekonomicznych, administracji i obsługi.

 

 

§ 25

 

1.          Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą oraz jest odpowiedzialny za wyniki i jakość tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów.

 

2.          Nauczyciel jest w szczególności zobowiązany do:

 

1)        organizowania zajęć w sposób zapewniający życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów,

2)        odpowiedzialności za prawidłowy przebieg procesu dydaktycznego,

3)        dbałość o pomoce i inny sprzęt ogniska,

4)        wspierania rozwoju psychofizycznego uczniów, ich zdolności i zainteresowań,

5)        bezstronności i obiektywizmu w ocenie uczniów,

6)        udzielania pomocy uczniom w eliminowaniu nie powodzeń szkolnych, stałego doskonalenia umiejętności dydaktycznych i podnoszenia poziomu wiedzy merytorycznej.

 

 

 

Postanowienia końcowe

 

§ 26

 

1.         Ognisko używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami.

 

2.         Ognisko prowadzi i przechowuje dokumentację przebiegu nauczania zgodnie z odrębnymi przepisami.

 

§ 27

 

1.         Ognisko jest jednostką budżetową prowadzącą gospodarkę finansową według zasad określonych w ustawie z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych(Dz. U. nr 249, poz. 2104) w oparciu o plan dochodów i wydatków.

2.         Wydatki Ogniska pokrywane są bezpośrednio z budżetu Powiatu Kędzierzyńsko-Kozielskiego, a pobrane dochody odprowadzane są na rachunek dochodów Powiatu.

3.         Ognisko może pozyskiwać inne środki finansowe, niż wymienione w ustawie o finansach publicznych, np. EFS czy z dotacji celowych.

4.         Dyrektor Ogniska jest odpowiedzialny za całość gospodarki finansowej, w tym za wykonywanie określonych ustawą obowiązków w zakresie kontroli finansowej.

5.         Obsługę finansową Ogniska prowadzi Powiatowy Zarząd Oświaty, któremu dyrektor Ogniska powierza obowiązki i odpowiedzialność zgodnie z przepisami ustawy o finansach publicznych.

 

 

§ 28

 

Rada Pedagogiczna przyjmuje statut oraz jego poprawki w drodze uchwały.

Jeżeli liczba zmian w statucie Ogniska jest znaczna, przewodniczący opracowuje i przedkłada Radzie Pedagogicznej tekst jednolity  statutu. Rada przyjmuje tekst jednolity w drodze uchwały.

 

§ 28

 

Tekst jednolity Statutu został przyjęty na podstawie Uchwały Nr 1 Rady Pedagogicznej z dnia 14 lutego 2022r.

 

§ 28

 

Statut Ogniska  został opracowany na podstawie ustawy o systemie oświaty z dnia 07.09.1991 r. (Dz. U. Nr 95 z 25.10.1991 r.) oraz ustawy Karta Nauczyciela (Dz. U. Nr 3     z 1982 r . z późniejszymi zmianami).

 

Aktualny tekst jednolity Statutu, uwzględnia nowelizację: dokonaną przez Radę Pedagogiczną w dniu 14. 02. 2022 r. Zmiany dostosowane do rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 22 sierpnia 2019 r., w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i placówek artystycznych (Dz. U.   z 2019 r. Poz. 1624) oraz rozporządzenia MKiDN z dnia 17 listopada 2021 r., w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów w publicznych szkołach artystycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 2147). Wchodzi w życie z dniem 14.02.2022 roku.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Przeczytano: 178 razy. Wydrukuj|Do góry